Palmarés 2023 Espigol Fest

Herbers, 17 juliol 2023

Laia Meseguer Corbatón

Comunicació de l’Espígol Fest

La segona edició del festival Espígol Fest a Herbers ha resultat un èxit rotund i compartit. D’acord amb la valoració del coordinador de les jornades, Javi Vilalta, hi participaren activament unes 910 persones: vint vegades la població d’Herbers en els mesos d’hivern.

L’ Espígol Fest s’ha consolidat amb perspectiva de futur com una iniciativa d’aliança oberta entre la associació Àmbit i l’Ajuntament i el veïnat d’Herbers, amb voluntat d’obrir-se a les comarques dels Ports i del Matarranya per a superar estratègicament el risc de despobalment i acarar la sostenibilitat i la millora dels serveis.

Una terra de cine

El festival ha presentat 19 curtemtratges a concurs premiats per tres jurats de diferents característiques i orientacions. El jurat de la secció oficial ha premiat a Ezohikoak, una memòria fotogràfica i creativa del matriarcat d’Euskadi; la producció valenciana The way I welcome you, donant veu a les dones emigrants del Kurdistan; i ha fet una menció especial a la guanyadora del jurat rural Fuimos Sierra, una autèntica joia de la memòria d’una generació familiar de dones de la sierra de Baza. El jurat jove ha premiat Güelo, una crònica personal viscuda des de la vellesa d’un iaio de les terres valencianes del sud.

El curt Fuimos Sierra, de Pau Sola Lorente ha connectat ràpidament amb els espectadors a Herbers, per les similituds amb la seua memòria familiar, la ruralitat, el despoblament i la por a l’oblit. De fet, el film es projectava en el Castell d’Herbers, d’on havien emigrat en els mateixos anys la família que hi treballava, també afectant una generació de germanes.

Si una pel·lícula és essencialment les seues projeccions viscudes, tant Silencio Roto de Montxo Armendáriz i Puy Oria; com Domingo Domingo, de Laura García Andreu es van complementar amb debat i sensibilitat compartida. Tant per la memòria, per exemple, dels maquis antifranquistes; com pel patrimoni de l’agricultura i les formes de vida valencianes.

Unes jornades de convivència i creativitat

Els marcs de convivència compartits van generar accions d’inclusió, diversitat sexual i identitària a través del Diverse Fest. També un aprenentatge fructífer que continuarà sobre el procés creatiu i el guionatge cinematogràfic, recollint les idees de la taula redona amb Fran Ruvira, Rafa Molés, Puy Oria i Montxo Armendáriz, i Teresa Cebrián, presidenta de l’Associació Valenciana de l’Audiovisual. I sobretot, amb la continuitat del projecte de Confluències amb col·laboració de l’IVAM, s’integrarà la creació i la comunicació artística al debat fonamental de les jornades.

Per això, cal destacar la sessió de debat d’experiències d’èxit de la comarca en la taula redona que va posar l’ènfasi definitiu en la cultura com a eina de socialització i sensibilització respecte al despoblament, les causes socials, la ruralitat i la solidaritat. Tot això implica la vivència col·lectiva i creativa que va posar de manifest el festival de disfresses, enguany subratllant la temàtica de Domingo Domingo, de collidors i collidores de taronja (o de blat, o d’ametles).

Es pot dir que la collita d’espígol d’enguany, d’idees i d’accions, amb col·laboració institucional i d’empreses, no acaba amb els dies del festival: la seua vitalitat continua a la tardor, l’hivern i la primavera, preparant l’Espígol Fest 2024.